Gary J. Schmitt (AEI): Nawet mniej niż „specjalne stosunki”

Email Drukuj PDF

Gary J. Schmitt w pisanym jeszcze przed rozstrzygnięciem wyborów w Wielkiej Brytanii felietonie An even less ‘special relationship’, opublikowanym na stronie American Enterprise Institute, wyraził głęboki sceptycyzm co do perspektywy polepszenia stosunków pomiędzy Wielką Brytanią a Stanami Zjednoczonymi – bez względu na zwycięzcę brytyjskich wyborów oraz na zmianę, jaka może nastąpić po ustąpieniu prezydenta Baracka Obamy.

Autor zwraca uwagę na fakt, że premier David Cameron porzucił dziedzictwo Tony’ego Blaira, współpracującego m.in. z administracją George’a W. Busha. Obecny szef brytyjskiego gabinetu wsparł co prawda interwencję zbrojną w Libii, w efekcie której obalony został reżim Mu'ammara al-Kaddafiego – do dziś uważa on jednak tą decyzję za swój największy błąd w zakresie polityki zagranicznej.

Schmitt podkreślił, że nawet jeśliby miało dojść do zawiązania koalicji Partii Konserwatywnej z Liberalnymi Demokratami, nie zmieniłoby to stosunku Camerona do odbudowywania sojuszu ze Stanami Zjednoczonymi. Forsowanie zbliżenia z Waszyngtonem mogłoby bowiem rzutować – przez niechęć do niego w parlamencie – na realizację ambitnych pomysłów premiera: reform fiskalnych, zmian konstytucyjnych, mających na celu przekazanie większych kompetencji Anglii, Walii oraz Szkocji, wreszcie referendum w sprawie wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Kwestia ta nie prezentowałaby się zresztą optymistyczniej także w przypadku objęcia władzy przez Partię Pracy na czele z Edem Milibandem.

Publicysta konstatuje, że taki scenariusz rozwoju stosunków brytyjsko-amerykańskich wciąż może ulec przewartościowaniu, na przykład pod wpływem oczekiwań społecznych lub ambicji decydentów. Taka sytuacja miała miejsce choćby w Stanach Zjednoczonych za kadencji Billa Clintona czy George’a W. Busha. Jednak na razie nie powinniśmy zakładać, że owo przewartościowanie może nastąpić.

 

Żródło: http://www.aei.org/publication/an-even-less-special-relationship/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=fdpaeideas